Google Web Designer: potrebujeme ďalšiu HTML5 aplikáciu?

google-web-designer

Google vydal beta verziu ich najnovšieho projektu : Web Designer.

Google Web Designer je vizuálny nástroj pre tvorbu HTML5 animácií a reklám. Netreba od neho očakávať zázraky, ale ambície Googlu sú pomerne široké nato, že sa nevolá „Google Ad Builder“.

Web Designer je na prvý pohľad sľubný program, ale nie som si istý, či potrebujeme ďalší  nástroj na tvorbu HTML5 obsahu a animácií.

Všetky HTML5 aplikácie (napríklad Hype, jedna zo skvelých aplikácií na programovanie HTML5) vytvárajú prostredie v ktorom my, dizajnéri, sme oddelení od zdrojového kódu s ktorým robíme. Vždy sa medzi nami nachádza určitá dodatočná vrstva.  Aj keď je pravdou, že väčšina nástrojov (vrátane Google Web Designer-u) Vám dovolí upraviť kód pomocou nejakého vstavaného editora – podľa mojich skúseností ide „cvičenie kódovania“ stranou, keď na dvere klope deadline a je jednoducho rýchlejšie použiť drag and drop.

Ak chceme skutočne otvorený web, ktorý je v súlade s webovými štandardami, nemali by sme sa naučiť základným technológiám? Je HTML5 skutočne tak zložité, že sa ho nemôžme naučiť? Je CSS3 tak náročné, že budeme radšej vylaďovať panel vlastností?

Vytvorenie týchto nástrojov, od iAd Applu až po Web Designer Googlu bolo umožnené kolapsom vo Flash priemysle. Podľa Googlu už existuje viac zariadení podporujúcich HTML5 ako tých, ktoré podporujú Flash (čo dáva zmysel, viď. zmätenú reakciu iPhonu na SWF súbory) a predpokladá sa, že trh ešte porastie o vyše 40%. Jedinou prekvapivou vecou vlastne je, že trh nerastie viac a že sa vôbec ešte vyrába Flash-ový obsah.

Avšak, zatiaľ čo sa Adobe zjavne dištancuje od Flash-u (Adobe Edge Animate mi nepripadá ako Flash rozhranie), Google nemá takéto výčitky a Web Designer pôsobí zreteľne ako Flash MX 2004.

Či je Web Designer novinka, alebo (ako napovedajú určité zdroje) iba vylepšená verzia Motorola Mobility Ninja projektu (ktorý Google teraz vlastní) je ťažké povedať bez toho aby sme sa pozreli pod kapotu. Nech je jeho pôvod akýkoľvek, môžeme si byť istý tým, že Web Designer je prirodzený krok pre Google. Dáva úplný zmysel, že Google ako firma, ktorá ovládla trh v oblasti reklamy produkuje nástroj na tvorbu týchto reklám. Pri existencii DoubleClick a AdMob síce možnosť publikovania na iných sieťach je, ale je nepravdepodobné, že sa rozšíri.

Pravdepodobne najväčšou ranou pre Adobe a všetky konkurenčné aplikácie je, že Google Web Designer je zdarma, aspoň zatiaľ. Je ťažké odôvodniť predplatné Flash CC, keď existuje bezplatná alternatíva (aj keď len základná). Keď sa Googlu podarilo poraziť Microsoft Office ponúknutím bezplatnej konkurencie so základnými funkciami, tak prečo nemôže aj Adobe CC ?

V mnohých ohľadoch vynašiel Google Web Designer rolu sám pre seba. Ale pokiaľ je zadarmo, má šancu byť úspešný ? A ak bude v priebehu nasledujúcich rokoch rozšírený o tvorbu celých stránok, dospeje to až k nahradeniu podrobných znalosti HTML5 ? Ak sa tak stane – budú to zlé správy pre Web.