Koncept minimalizmu vo web designe a prečo určuje trendy

microsoft-layout

Mimoriadna drzosť prehnane štylizovaných webov so všetkými tými zvončekmi a píšťalkami nikdy nevzbudzuje ľahostajnosť u ich divákov. Zatiaľ čo niektorí old-school dizajnéri pokračujú vo svojej snahe vytvoriť webové stránky so strhujúcimi efektami a zdobia svoje návrhy farebnými a lesklými prvkami, zástancovia všedných dizajnov rastú rýchlym tempom.

Minimalizmus zatiaľ možno nenahradil extravaganciu v oblasti web dizajnu, ale je to bez pochyby trend, ktorý sa ešte len stáva trendovým. Dizajn sa nazýva nevýrazný alebo minimalistický, keď sa zbaví svojich štylizovaných a lesklých vlastností. To, čo ostane je mierne, ale rovnako zaujímavé. Musí to však byť urobené správnym spôsobom, inak to bude vyzerať nudne. Takže odstránite tiene, ozdobné písma, rozmanité farby a vlastne všetky výrazné efekty.

Všetci smerujú k nevýrazným dizajnom

Existujú dôvody, prečo si monotónne dizajny získavajú obrovskú popularitu, a všetko to začína tým, že sú zreteľné a vkusné.

Minimalistický dizajn nezaujme diváka vo všetkých smeroch, namiesto toho uprie jeho pozornosť na prvok, ktorý má zaujať najviac. Nehovoriac o tom, že má svoj vizuálny šarm.

Ako sa k nám minimalizmus dostal?

Väčšina trendov v oblasti web dizajnu má svoje korene v tlačovom dizajne, rovnako aj minimalizmus. Odborníci tvrdia, že najväčšia inšpirácia pochádza zo Švajčiarskeho štýlu dizajnu (Swiss style), ktorý vykonávali v 40. a 50. rokoch.

Zdržanlivosť bola ich silnou stránkou, pretože nespoliehali na blýskavé, tienisté efekty. Použitie farieb bolo vykonané tým najjemnejším spôsobom a štýl písma bol väčšinou bezpätkové alebo Helvetica.

Zatiaľ čo trend má svoje korene v 20. rokoch, popularita vzrástla o tri desaťročia neskôr. Populárnym medzi nami sa stal, až keď nadnárodné giganty ako Apple začali používať tento štýl dizajnu.

Dokonca aj dnes ešte existujú prastaré umelecké diela, ktoré využívali umenie minimalizmu, aby poslali správu a zaujali divákov.

Ako si minimalizmus vytvoril svoje stopy v digitálnej sfére

Bez ohľadu na to, aké veľké sú naše kroky smerom do budúcnosti, história nás vždy dokáže dobehnúť. Plochý dizajn začal v 20. rokoch a preslávil sa v 50. rokoch. V dnešnej horlivej digitálnej dobe zanecháva značné stopy. Tešiac sa rastúcej popularite sa nikam nechystá a naďalej diktuje podmienky. Značky ako Microsoft a Apple sú najväčšími prispievateľmi k rastúcemu minimalizmu.

Apple predstavil svoj iPod s elegantnými obrysmi, trochou lesku, ale hlavne s jemnou textúrou. Microsoft pokračoval vypustením prehrávača Zune, ktorý nebol nabitý vizuálnymi efektami ako napr. Windows media player. Písmo bolo jednoduché a farby minimalistické. Keď bol na trh uvedený Windows Phone 7, obsahoval rovnaké vlastnosti. Bol založený na mriežkovitom rozložení, ktoré pôsobilo celkom priamo. Používal bezpätkové štýly písma, ktoré neboli zrovna ozdobné.

Neskôr nazvali tento dizajn Metro. Microsoft sa po prijatí spätnej väzby rozhodol ostať pri tomto dizajne a jeho rysy sme mohli vidieť v operačnom systéme Windows 8. Teraz, keď Microsoft uvádza na trh nové produkty, necháva im mriežkovité rozloženie, farby sú jemné až nevýrazné a vidieť môžeme bezpätkové písma.

Apple mal čo doháňať

Skeuomorfizmus hral kľúčovú rolu v dizajnoch Applu, a tak sa rozhodli zbaviť sa ho a prejsť na plochý dizajn. V tej dobe už vyzeral trochu zastaralo.

Keď Apple vydal aktualizovanú verziu iOS v roku 2013, dali jasne najavo, že tiež smerujú k minimalizmu. Podarilo sa im prekĺznuť okolo konkurencie. Ich estetika bola elegantnejšia a vizuálne skvostnejšia.

Prečo teda všetok ten krik?

Je vizuálna príťažlivosť jediný dôvod, prečo si plochý dizajn získal takú popularitu? Určite nie. Responzivita je kľúčová v oblasti webu, a pokiaľ vaša stránka nie je responzívna na rôznych zariadeniach a pre všetky operačné systémy, pravdepodobne nebude návštevnosť taká, ako ste si predstavovali. Nedostatok responzivity je najlepší spôsob ako rýchlo stratiť verných návštevníkov. Pre webmasterov je responzivita nutnosťou. A tu prichádza na rad minimalizmus.

Ako dlho bude trvať, kým prestane minimalizmus určovať trendy?

To nedokážeme presne odhadnúť. Vždy sa nájdu nejaké nové trendy web dizajnu, ktoré prídu a nahradia plochý dizajn.