Tajomstvo používania veľkého a výrazného písma na stránkach

velke-pismo-na-strankach

Pri navrhovaní webovej stránky treba hľadieť na rovnováhu medzi vizuálnymi a textovými prvkami. Toto nie je žiadne tajomstvo, ale často sa to prehliada pokiaľ ide o vizuálne vyjadrené aspekty dizajnu a tie, ktoré sú vyjadrené pomocou textu. Používanie veľkého, výrazného typu písma nám ponúka možnosť skombinovať tieto dva prvky, čím vyjadríme naše informácie vizuálnou a zároveň textovou cestou.

Poďme sa na bližšie pozrieť na niektoré špecifiká týkajúce sa návrhu veľkej a výraznej typografie na webe.

Prečo používať veľké, výrazné písmo ?

Toto písmo nám pomôže zlepšiť stránku hneď z niekoľkých hľadísk. Pozrieme sa na niektoré z nich, ale existuje mnoho ďalších dôvodov prečo použiť túto techniku.

Zaujať pozornosť

Prvé z nich je ešte z čias tlače. Výrazné písmo použité zreteľným spôsobom zaujme pozornosť čitateľa, zvlášť keď je odlišné od ostatných. Veľké písmená kričiace „Pozri sa na mňa!“  zvyknú rýchlo upútať pozornosť diváka. Tento spôsob je vhodný pre akýkoľvek prvok Vašej stránky, ktorý chcete zvýrazniť a chcete aby ho návštevníci okamžite uvideli (napríklad Nadpisy).

Je jasne vidieť prečo je používanie výrazného písma tak osvedčené. Vyvíjalo sa naskrz mnohými oblasťami designu. Aj bez zmeny farby dokáže výrazná typografia nasmerovať pozornosť používateľa tam, kam chceme.

Vyvolať emócie

Okrem upútania pozornosti má zreteľné a veľké písmo možnosť prehovoriť k čitateľovi aj inak. Dokáže sa s ním do istej miery totižto spojiť na emocionálnej úrovni. Použitie výrazného písma je dokonalý spôsob, ako v divákovi vyvolať určité pocity. To, ako sa cítime – má dopad na to, ako jednáme (a ako reagujeme). Takže výber písma pre náš design hrá veľmi dôležitú úlohu.

Ak niekoho dokážeme na našej stránke citovo zaujať, oveľa ľahšie si k nej vytvorí určitý vzťah a bude ju navštevovať častejšie. Avšak treba byť opatrný, čitatelia môžu reagovať ako pozitívne, tak aj negatívne, preto by sme si mali všetko najprv dôkladne premyslieť a naplánovať.

Posilniť vaše posolstvo

Toto je ďalší dôvod, prečo sa veľa dizajnérov rozhodne pre tento typ písma. Prehĺbi celkovú myšlienku, ktorú sa snažia povedať a taktiež pomáha k udržaniu konzistencie značky. Posilnenie značky je výborným spôsobom, ako pridať štýl k dosahu našej myšlienky (a spojeniu o ktorom sme sa bavili v predošlom bode). Práve štýl často dodá ten správny šmrnc a dôraz tomu, čo by inak bolo nevýrazné.

Táto metóda poskytuje možnosť lepšie vyjadriť našu vlastnú osobnosť (alebo osobnosť klienta) a vytvára oveľa jedinečnejšie a pútavejšie dojmy na návštevníkov našich stránok. Je ďalší spôsob, ako vytvoriť silné putá s našimi užívateľmi.

Vytvorenie hierarchie

Steve Krug to vystihol najlepšie, keď povedal : „Ľudia stránky nečítajú, ale skenujú“. Použitie veľkého písma na našej stránke je skvelým spôsobom pre nastolenie výraznej vizuálnej hierarchie, čo našim stránkam umožní, aby boli čo najjednoduchšie „skenovateľné“ práve ľuďmi, o ktorých Krug hovoril. Keď si ľudia prezerajú naše stránky, potrebujeme im dať určité body, ktoré prerušia ich skenovanie. Keby si stránku prezreli bez zastavenia sa v určitých bodoch, stratili by sme ich.

Je mnoho rôznych spôsobov na vytvorenie vizuálnej hierarchie pre lepšie nasmerovanie užívateľov. Použitie už existujúcich textových blokov bez zbytočného zdobenia je ďalší, jednoduchý spôsob ako to docieliť.

Riaďte sa pravidlami

V predošlej časti sme si odpovedali na otázku „prečo?“. Teraz sa poďme pozrieť na niektoré z pravidiel, ktoré musíme dodržať aby bola táto technika efektívna. Tu je pár základných vecí, na ktoré by sme nemali zabudnúť.

V jednoduchosti je krása

Môže byť lákavé použiť niekoľko rôznych typov písma len preto, že všetky vyzerajú dobre a všetky sa hodia na našu stránku. Avšak, najlepšie je ostať len pri niekoľkých písmach. Predídeme tak tomu, že naše stránky budú vyzerať ako skomolenina. Mnohí hovoria, že všeobecné pravidlo sú dva typy písma. Jedno je málo a vyzerá nudne, zatiaľ čo tri sú veľa a začnú byť mätúce. Samozrejme, že vždy sa nájde situácia kedy môžeme toto pravidlo porušiť ale je potrebné dôkladne to premyslieť.

Skontrolujte harmóniu

Hodí sa písmo, ktoré ste zvolili k ostatným prvkom stránky? Alebo je viac rozptyľujúce? Kazí celkovú rovnováhu? Dodržiava tému a celkový dojem? Utláča ostatné dôležité prvky? Toto sú dôležité otázky, ktoré treba vziať do úvahy. Ak je odpoveď na ktorúkoľvek z nich „nie“, pravdepodobne bude lepšie prehodnotiť výber písma.

Základom je čitateľnosť

Je pochopiteľné, že chceme použiť zaujímavé a originálne typy písiem, najmä keď pracujeme s veľkou typografiou. Ale musíme si dať pozor nato, aby ostal náš text čitateľný. Toto je vždy to najzákladnejšie pravidlo pri výbere písma. Aj keď je pravdou, že pri veľkých písmach si môžeme dovoliť zájsť ďalej, nie každý font je rovnako čitateľný. Ak si nie sme určitým typom písma istí, môžeme ho dať prečítať niekomu kto nevie čo je tam napísané. Ak ho dokáže bez problémov prečítať, pravdepodobne sme na dobrej ceste.