6 dôležitých Web Design trendov pre rok 2015

design-trends

Ak sa pozrieme, čo nám priniesol rok 2014 – uvidíme opakujúce sa prvky vo web designe, ktoré udávali trend vývoja web stránok: čistý design, jednostránkové weby, paralax efekt, atď.

Zatiaľ čo veľa dizajnových trendov je prchavých, pár vyvolených prinieslo evolúciu do tohto odvetvia. Vzhľadom k tomu, že neustále rastie počet zariadení, na ktorých si prezeráme webové stránky – musia web vývojári neustále prispôsobovať svoje pracovné postupy, aby spĺňali dynamické zmeny, ktoré sa vyskytujú v oblasti web dizajnu.

1. Typografia bude flexibilná

Časť obsahu web stránok bude zameraná na silnejšiu snahu prezentovať písané slovo v súlade s novo vznikajúcimi typografickými zásadami. Skutočnosťou je, že typografia na webe je veľmi odlišná od tej v tlači, a v roku 2015 sa konečne zbavíme posledných náznakov staromódneho myslenia, ktoré sa držalo príliš malého textu natlačeného v početných blokoch web stránky.

Tento nový dizajnový trend nie je ale až tak úplne nový, pretože koncept sa vyvíja od roku 2006, ale web dizajnová komunita,bola pomalá a len ťažko si na nové trendy zvykala. Je ťažké opustiť typografické princípy, ktoré nás sprevádzajú web dizajnom už veľa rokov.

Existujú tri hlavné aspekty, ktoré majú vplyv na čitateľnosť textu na webe:

  • veľkosť písma
  • šírka stĺpca
  • výška riadku

Výskum opakovane preukázal, že väčšie písmo v texte na webových stránkach sa oveľa lepšie a jednoduchšie číta. Dizajnéri už začali realizovať responzívnu typografiu po boku s obrázkami ďalšími štruktúrami grafických návrhov. Je veľmi dôležité, aby text vyzeral vždy čo najlepšie, bez ohľadu na platformu.

2. Úpadok web programovania

Vždy tu bola deľba práce pri vývoji webu: grafici navrhli vzhľad a kompletne prepracovali layout, potom sa na to vrhli programátori, ktorí sa postarali o to, aby to celé fungovalo. Tento proces sa postupne mení, ako prichádzajú nové nástroje pre web design, ktoré sa stávajú múdrejšie, schopnejšie a ambicióznejšie.

V súčasnosti môžu návrhári vytvárať webové stránky bez toho, aby napísali jediný riadok kódu s využitím rovnako výkonných funkcií svojho grafického software – a výstup je W3C overený, čistý kód.

To predstavuje obrovský posun, ktorý znižuje prekážky vstupu na webový trh pre návrhárov a grafikov, ktorí teraz majú možnosť efektívne možnosti budovania a nasadenia moderných, profesionálnych webových stránok pre svojich klientov. Pravdou zostáva, že vždy sa nájdu špecifické veci, ktoré je potrebne implementovať – takže miesto pre špecializovaných webových programátorov bude stále aktuálne.

3. Vývoj responzívneho designu

Len pred niekoľkými rokmi sa začali webové stránky vytvárať s responzívnym dizajnom, aby fungovali na stolných počítačoch, tabletoch a chytrých telefónoch. S príchodom na trh nových zariadení (chytrých hodiniek, televízorov, atď.) sa definícia responzívneho dizajnu rýchlo rozširuje.

Kým každá platforma má svoje špecifické problémy – tablety a smartphony sú veľmi rozšírené a zároveň citlivé na interakciu s používateľom a hlavným problémom bolo zabezpečiť, aby zobrazovaný obsah bol primerane veľký a ľahko ovládateľný.

Napríklad na chytrých hodinkách sa aj navigačný systém musí úplne prepracovať, aby sa dal prístroj používať. Na hodinkách nebude môcť používať návrh zobrazenia určený pre chytré telefóny (smartphone) a stránky optimalizované pre stolné počítače sa nemusia nutne korektne zobraziť na Smart TV.

Riešenie týchto nových problémov bude trvať nejaký čas, ale do konca roka 2015 bude väčšina nových „chytrých“ zariadení na trhu nútiť webových dizajnérov, aby prispôsobili tomuto trendu svoje techniky.

4. Flat design bude dobývať každý pixel

Potom, čo sa objavili prvé náznaky flat design-u u veľkých spoločností – Microsoft UI, Google Material design a Apple – trend plochého dizajnu sa stal veľmi populárny.

Kým niektorí argumentovali, že existujú problémy s plochým dizajnom v oblasti užívateľských rozhraní, nakoniec sa zhodli, že je to priaznivá technika pre web design.

To úzko súvisí s tým s tým, ako konzumujeme obsah na webe – pre konzumáciu obsahu zaznamenali v posledných rokoch veľký vzostup tablety a ďalšie mobilné zariadenia. K rozšíreniu plochého dizajnu prispeli aj nové technológie (HTML5) na početnom množstve webových stránok. Ploché prevedenie sa hodí do minimalistických projektov, ktoré majú za následok stránok to, že výsledné stránky sú rýchle, čisté, usporiadané – jednoducho zamerané na samotný obsah.

Flat design nie je len esteticky atraktívny – je tiež veľmi praktický a umožňuje návštevníkom, aby sa sústredili na obsah bez zbytočného rozptyľovania.

5. Väčšie = lepšie pre obrázky

Nie je to len text, ktorý je stále väčší na webe: obrázky sú na tom rovnako!

V minulosti kôli pomalšiemu pripojeniu k internetu sa web dizajnéri snažili o to, aby svoje obrázky na webe optimalizovali tak, aby mali čo najmenšiu veľkosť (veľkosť súboru) – no zároveň nestratili svoju ostrosť a kvalitu. Ako sa pripojenie do internetu zrýchľuje – tento problém postupne odpadá. Výsledkom je, že veľké náhľady obrázkov rozpútali na internete doslova hurikán.

V roku 2015 budú snímky stredobodom pozornosti a budú aplikované zaujímavými a novými spôsobmi. Okrem toho bude hlavným trendom v roku 2015 používanie obrázkov ako pozadie. Blur (rozostrenie obrázkov) a farebný filter umožní textu „vystúpiť do popredia“ bez toho, aby bola ohrozená použiteľnosť a čitateľnosť textu.

Web dizajnéri budú prichádzať vo svojich návrhoch s veľkými obrázkami – môžete však očakávať, že takýchto návrhov bude čoraz viac pribúdať.

6. Zdokonalené animácie a paralax efekty

Snáď najpôsobivejším trendom poslednej doby je – ako inak – posúvanie (scroll) stránky s paralax efektom a animáciami.

Stretávame sa s ním všade – dokonca aj na významných miestach ako sú niektoré produktové stránky veľkých spoločností Apple a Google. Výsledky hovoria samé za seba: web stránky s paralax efektom a scrolovaním môžu zlepšiť dojem až o 70%!

Použitie rolovania stránky kliknutím na navigačné tlačítka je skvelou voľbou z viacerých dôvodov: stránka na svoje načítanie si vyžaduje menši čas, ale ešte dôležitejšie je, že sa ľahko ovláda kliknutím na navigáciu a plynulé prechody a posúvanie stránky z bodu do bodu je efektné a prináša nemalé osvieženie.

V roku 2015 môžeme očakávať, že web dizajnéri budú paralax efekt častejšie používať vo svojich návrhoch a projektoch.

Pohľad do budúcnosti

Webdizajnové trendy prichádzajú a odchádzajú, ale tvorivá práca dizajnérov a hlavne oni sami sú zodpovední za transformáciu svojich myšlienok do trendov a z trendov sa časom stávajú webdizajnové štandardy.

Predpokladám, že dizajnové trendy, ktoré sú tu uvedené, sa rýchlo stanú bežným javom v oblasti webdesignu a nájdu si ešte väčšie uplatnenie v budúcom roku 2015.