6 jednoduchých pravidiel pre návrh mobilnej web stránky

mobile-web-page

Predpokladá sa, že do konca roka 2014 bude zhruba 1,75 miliardy ľudí po celom svete používať smartphony pravidelne. To znamená, že kto sa prispôsobí ako prvý tomuto rýchlo rastúcemu segmentu trhu – bude ťažiť najviac výhod.

Čo to znamená pre vaše podnikanie ? Musíte byť ľahko prístupný prostredníctvom rôznych zariadení, váš web design musí byť prispôsobený nielen pre užívateľov počítačov, ale aj pre chytré telefóny.

Tu je šesť jednoduchých pravidiel, ktoré vám pomôžu, aby vaše stránky boli optimalizované pre mobilné telefóny:

1) Spoznajte vašu cieľovú skupinu

Jedna z najlepších vecí na sledovanie takmer všetkých dát o on-line návštevníkoch na vašich webových stránkach – je použiť službu Google Analytics. Používaním tejto služby získate prehľad o najnavštevovanejších stránkach, lokalitách, prehliadačoch a zariadení (počítače, mobilné telefóny, tablety) a tým získate výhodu, aby sa vaše cielenie na zákazníkov zlepšilo vo všetkých častiach vášho podnikania. Pokiaľ zistíte, že na vaše webové stránky pristupuje čoraz viac užívateľov z mobilných zariadení, mali by ste uvažovať o novom návrhu web stránky optimalizovanej pre mobilné zariadenia alebo vytvoriť univerzálny – responzívny web design.

Analýzou dát z Google Analytisc zistíte, aký typ zariadenia najčastejšie používajú vaši návštevníci a možno budete prekvapení, že významné percento z nich v skutočnosti nepoužíva mobilné zariadenia s Android alebo iPhone OS. Je pravda, že mobilný trh je jeden z najrýchlejšie rastúcich trhov na svete a myslím, že je len otázka času, kedy začnú ľudia využívať svoje mobilné zariadenia naplno.

2) Kontext je kľúč

Vzhľadom na to, že mobilné webové stránky nemusia mať rovnakú funkcionalitu ako plné webové stránky optimalizované pre vyššie rozlíšenia, web dizajnéri by mali dbať na to, aby si prioritne zistili, čo vaši návštevníci najčastejšie hľadajú pri návšteve vašej webovej stránky a uistili sa, že táto služba je ľahko prístupná.

Najčastejšie veci, ktoré užívatelia hľadajú, sú vaše kontaktné údaje (telefónne číslo alebo e-mailová adresa), takže by ste mali mať tieto údaje vždy jednoducho prístupné na jeden dotyk prsta na dotykovej obrazovke. Niekedy by mohli mať záujem o konkrétne informácie: napr. rezervácie, objednávky, cenníky – takže ak bude vaša mobilná verzia web stránky prispôsobená a optimalizovaná tak, aby aj tieto veci boli ľahko dostupné, potom ste na dobrej ceste k vytvoreniu skvelého zážitku pre mobilných užívateľov.

3) Myslite na používateľov s dotykovým displejom

Ako už bolo stručne spomenuté predtým, je potrebné, aby sa na všetky dôležité veci pri návšteve vašich webových stránok dalo jednoducho klepnúť prstom na dotykovú obrazovku mobilného zariadenia – to znamená, že užívatelia majú ľahký prístup k možnostiam prehľadávania obsahu. Mali by ste sa pokúsiť začleniť väčšie tlačidlá a odkazy, ktoré pomáhajú bezproblémovému dotykovému ovládaniu prstom.

Tiež nezabudnite nechať väčšie množstvo prázdneho priestoru okolo odkazov a tlačidiel, aby bolo ovládanie prstom pohodlné a nedochádzalo k chybným preklikom v skupine „na seba nalepených“ odkazov.

4) Snažte sa navrhnúť design mobilnej web stránky jednoducho

Pamätajte si, že pri navrhovaní mobilnej webové stránky nie je vaším cieľom „wow“ efekt, t.j. neohúriť návštevníkov atraktívnym dizajnom a grafikou – ale pomôcť im orientovať sa na vašich stránkach ľahko a bez toho, aby sa museli starať o šírku stránky (zoomovať) alebo dlhý čas načítania stránky (neoptimalizované veľké obrázky, príliš veľa zbytočnej grafiky a obrázkov v grafickom návrhu).

To je dôvod, prečo by ste sa mali starostlivo naplánovať svoj návrh mobilnej web stránky a zahrnúť do neho len dôležité veci, zachovať grafický návrh čistý, aby obsahoval základné a dôležité informácie – t.j. snažiť sa o jednoduchosť miesto objemného dizajnu. Je dôležité, aby vaše webové stránky pri zachovaní elegantného, čistého a jednoduchého designu – sa nestali príliš všeobecnými so zložitým prístupom k najčastejšie hľadanému obsahu.

5) Rozhodnite sa pre layout jedeného stĺpca

V súčasnosti máte veľa možností rozloženia obsahu pri navrhovaní webových stránok pre používateľov stolových počítačov (veľké rozlíšenie monitorov) – s mobilnou verziou vašich web stránok máte naozaj len jednu možnosť ako navrhnúť design, aby sa dal ľahko používať a bol prehľadný: zvoliť si návrh jedného stĺpca.

Hoci smartphony sa majú relatívne veľké obrazovky, stále je dosť nepríjemné prechádzať viac stĺpcov, aby ste nášli to, čo hľadáte. Preto držať sa rozloženia jedného stĺpca je ideálne riešenie na dosiahnutie najlepších výsledkov.

6) Integrovať sociálne médiá

Jedna z najlepších vecí mobilných užívateľov je to, že majú tendenciu byť veľmi otvorený myšlienke zdieľať všetko na svojich sociálnych médiach, čo na internete nájdu. To je skvelá správa pre vás, pretože ak návrh vašej mobilnej web stránky umožňuje mobilným návštevníkom ľahko zdieľať to, čo ich zaujalo na sociálnych médiách, môžete si získať pozornosť a tým pritiahnuť na svoje stránky viac návštevníkov.

Vždy umiestnite na všetky stránky vášho webu odkazy na sociálne siete – pridajte odkazy zdieľať na Facebook, Google+, LinkedIn, Twitter a prípadne aj ďalšie.

Záver

S neustálym rastom počtu globálnych mobilných užívateľov je dôležité, aby sa vaša spoločnosť zamerala na ich potreby. Aby vaše webové stránky boli navrhnuté aj pre „mobile-friendly“ užívateľov s najvyššou prioritou – je dôležité prísť na to, kto sú vaši mobilní návštevníci, čo oni hľadajú na vašich stránkach – a následne tieto poznatky premietnuť do návrhu mobilnej verzie web stránok tak, aby bol návrh elegantný, jednoduchý a jeho dotykové ovládanie bolo bezproblémové.